CSALÁDI HÉTVÉGE NYÍRADONYBAN
A
Nyíradonyi
Görögkatolikus
Egyházközség
az
EKCP-KP-1-2024/1-000317
azonosítószámú
támogatásnak
köszönhetően
Szent
Péter
és
Szent
Pál
főapostolok
ünnepén(2024.
június
29-30.)
egyházközségi
családi
napot
tartott
a
nyíradonyi
görögkatolikus
közösségi
tér
(templom,
templomkert
hittanterem,
filagória) helyszínen.
Célunk
az
volt,
hogy
megszólítsuk
az
egyházközséghez
tartozó
családokat,
legyen
az
aktív
vagy
passzív,
fiatal
vagy
idős.
Szerettük
volna,
ha
minden
résztvevő
megtapasztalja,
hogy
egy
befogadó
közösséghez
tartozik.
A
programokat
ennek
érdekében
úgy
állítottuk
össze,
hogy
minden
korosztály
megtalálja
az
érdeklődésének
megfelelőt
az
események
sorában.
Igyekeztünk
az
imádságok
és
szertartások,
valamint
előadások
mellett
játékokkal
és
kreatív
tevékenységekkel
színesíteni
a
rendezvényt.
Agasztronómiáról
sem
feledkeztünk
meg,
a
helyi
specialitások
elkészítésével
gondoskodtunk
az
étkezésről.
Az
egyházközség önkéntesei csoportokatalkotva készítették el a finomságokat.
Köszönjük
a
közreműködőknek
a
sok
segítséget
és
felajánlást,
az
előkészületekben
való
részvételt,
a
főzőcsoportok
munkáját,
s
hogy
jó
lélekkel
voltunk
együtt,
félretéve
minden
más
dolgot.
Köszönjük
Szabó
Csaba
balkányi
káplán
atyának
a
gondolatait,
amelyeket
szombaton,
de
vasárnap
is
a
Szent
Liturgia
keretében
megosztott
velünk,
s
hogy
tanúságot
tett
a
család
fontosságáról,
küldetéséről.
A
kisebbek
örültek
a
légvárnak
és
a
lufis
bohócnak,
de
mindenki
mással
együtt
a
tombolának
is.
A
támogatás
összegét
felhasználtuk
a
légvárbérlésre,
a
lufis
bohóc
vendégjátékára,
a
kínálgatáshoz
szükséges
ételek
alapanyagainak
beszerzésére,
a
lezáró
vendéglátásra,
a
kézművesség
eszközeinek
beszerzésére.
Kitűzött
célunk
teljesült,
hiszen
a
gyermekek
és
felnőttek,
hívők
és
kevésbé
hívők
tartalmas
közös
programon
vehettek
részt
a
világi dolgokból kiszakadva, s a közösségi együttlét örömét megismerve.
EKCP-KP-1-2024/1-000317
„Családi hétvége Nyíradonyban”
Nyíradonyi Görögkatolikus Egyházközség
Nyíradonyi Görögkatolikus
Egyházközség
Egyházközség / Templom
A Nyíradonyi Görögkatolikus Egyházközség története
(Véghseő Dániel parókus összeállítása alapján)
A
„Kenderföld”
területén
volt
az
őstelepülés,
mely
„Adonymonostora”
néven
szerepel
az
iratokban.
Ez
tulajdonképpen
egy
mocsarakkal
körülvett
terület.
Ezt
az
őslápot
csak
a
20.
század
elején vezették le. A „mélyföld” a Guterdőbe vezet és nagyjából a „Pusztatemplom”-romjáig tart. Ez a templom a törökvész idején pusztult el.
Ezen
a
területen
a
30-as
években
ásatásokat
kezdtek
és
az
egykori
monostor
maradványait
fel
is
tárták.
A
monostor
temploma
szabályosan
„keletelt”
fekvésű
volt.
Egyesek
szerint
lehetséges, hogy Árpádkori bizánci kolostorról van szó.
Kádár
György
nyíradonyi
származású
görögkatolikus
pap
nagyapja
és
édesanyja
elbeszéléseire
hivatkozva
állította,
hogy
az
ásatások
során
görög
pénzek,
bizánci
egyházi
öltözetek
kerültek elő és a „Kenderföldi” bejáratnál harang darab is a föld alól.
Adony
már
a
XI.
században
lakott
hely
volt,
csak
úgy,
mint
a
szomszédos
Gut
is.
Forrásokból
tudjuk,
hogy
a
két
település
az
Árpádkori
Gutkeled
nemzetség
első
Szabolcs
megyei
szállásközpontjául
szolgált,
földvárral
rendelkezett
(ez
volt
Gut),
míg
a
földvár
szoros
közelében
volt
a
Gutkeled
nemzetség
első
szabolcsi
monostora,
amelyet
Adonyban
építettek
fel
a
XIII.
században.
Ez
esetünkben
a
Gutkeledek
második
nemzetségét
jelenti.
E
nemzetség
építette
a
monostort
a
Boldogságos
Szűz
tiszteletére
szentelve.
Maradványa
a
guti
erdő
ősi
fái
között húzódó „Pusztatemplom” romja.
A
prépostság
a
váradi
egyházmegyéhez
tartozott,
s
a
szolgálatot
az
első
magyar
premontrei
prépostság
szerzetesei
látták
el.
Adony
nevével
először
a
tatárjárás
után
találkozhatunk
írott
forrásban.
1307-ben,
1321-ben,
1355-ben.
Érdekes
megjegyezni,
hogy
a
pápai
tizedjegyzékek
nem
említik
a
monostort.
Egy
1326-ból
származó
oklevélből
megállapíthatjuk,
hogy
a
Gutkeled
nemzetségnek
ezen
a
vidéken
igen
jelentős
birtokai
voltak,
amelyek
Nagyváradtól
Leleszig
terjeszkedtek.
E
két
hely
közé
esett
Nyíradony,
amelynek
monostora
előbb
a
váradhegyfok, majd a XIV. századtól a Lelesz atya apátsága alá tartozott.
A
mohácsi
vész
utáni
évtizedekben
a
monostort
megerősítették,
védhetővé
tették.
Összegezve
megállapíthatjuk
hogy
a
tatárjárás
utáni
időszakban
igen
nagy
szerepet
játszott
maga
a
monostor, hiszen megakadályozta az elnéptelenedést, mi több, megtartó erőt jelentett. Később a törökök betörése Szolnok eleste után (1552) folyamatos veszélyt jelentett az itt élőkre.
A
17.
sz.
kezdetén
(1605
után)
a
Bocskai
féle
szabadságharc
idején
kezdték
építeni
a
templomot.
(A
szabadságharcban
való
részvételéért
Adony
is
megkapja
a
„hajdúkiváltságot”.
De
a
szabadságharc
bukása
után
az
1635.
évi
68.
cikkely
alapján
Nyíregyháza,
Nyírbátor
és
Nyíradony,
bár
a
kiváltságokra
továbbra
is
igényt
tartanak,
jobbágyi
állapotba
helyeztetnek
vissza).
A terület végleges pusztulását készítette elő Szejdi csapatainak megjelenése. Mindent romba döntve, pusztítva vonultak át ezen a területen 1660-ban.
A
18.
sz.
elején,
1712-ben
pestisjárvány
következtében
Adony
teljesen
elnéptelenedik.
A
település
akkori
birtokosa,
Károlyi
gróf
a
Székelyföldről
oláh,
illetve
Felvidékről
szlovák
nemzetiségű jobbágyokat telepít ide.
1779-ben
Károlyi
Imre
gróf,
ki
ekkor
birtokosa
a
területnek
templomépítésbe
kezd.
A
telepeseknek
építtetett
templomot
Szent
György
vértanú
tiszteletére
szentelték
fel.
Ebben
az
időben
ismét lakott hely Nyíradony, mely ezt követően a környező települések viszonylatában egyre jelentősebb szerephez jut.
Magát
a
benépesülést,
a
telepedést
igazolja
az
a
másik
tény
is,
hogy
1736-ban
parochiát
alapítottak
Adonyban.
Az
elődök
által
épített
templomot,
mely
Szent
Mihály
tiszteletére
volt
szentelve,
az
új
telepesek
vették
birtokba.
Eleven
hitélet
indult
és
homogén
vallási
közösség
megtartó
ereje
érezhető
még
a
mai
napokban
is.
Az
adonyi
uniált
egyház
a
nagyváradi
egyházmegyéhez tartozott a Hajdúdorogi Egyházmegye felállítása előtt. Utána pedig az újonnan felállított egyházmegyéhez lett csatolva.
A
torony
és
a
templom
külön
épülhetett,
építése
a
XVII-XVIII.
századra
tehető.
Az
egyhajós
„csehsüveges”
boltozattal
lezárt
templomot
1812-ben,
későbarokk
stílusban
átépítették.
A
zömök
torony,
a
mögötte
megjelenő
templomhajó
városképileg
is
igen
reprezentatív.
A
templom
barokk
stílusú
belső
elrendezései
és
képei
egységes
stíluselemeket
mutatnak,
annak
ellenére, hogy például a templomképek keletkezési ideje időben eltérnek egymástól.
A
torony
gazdagon
tagolt,
valóságos
erőd
benyomását
kelti.
Valószínű,
hogy
védelmi
elképzelések
is
irányíthatták
a
tervezőket
és
építőket.
A
templom
külső
falai
teljesen
simák
és
egyszerűek.
Kivételt
képez
a
tető
alatt
körbefutó
párkányzat.
Belül
azonban
gazdagon
tagolt.
Boltívei
rusztikus
egyszerűségük
ellenére
is
kecsessé
teszik.
A
szentély
mintha
megtámasztaná
és
tartaná
az
egész
építményt.
A
torony
is
és
a
templom
tetőzete
is
eredetileg
fazsindelyfedésű
volt.
A
torony
fedését
1888-ban
cserélték
bádogborításúra.
A
templom
tetőzetét
az
1920-as
években
fedték
át,
egyszerűen
úgy,
hogy
a
zsindelytetőt
beborították
bádoglemezzel.
A
torony
fedése
faanyagában
is
és
a
bádogfedés
állagában
is
teljesen
lepusztult
és
ledőléssel
fenyegetett.
1984-ben
le
kellett
bontani
és
az
eredeti
toronyalakzatot
megtartva
újjá
építeni.
Sajnos
ez
a
toronyátépítés
pénzhiány
miatt
fagerendázat
helyett
vasváz
szerkezettel
történt. Azonban a fedésre sikerült vörösrézlemez borítást alkalmazni a hívek áldozatos adományaiból. Az adakozók névsora a torony aranyozott gömbjében van elhelyezve.
Az
ikonosztáziont
az
1940-es
évek
végén
lebontották.
A
megmentett
képeket
az
Egyházmegyei
Művészeti
Gyűjteményben
helyezték
el.
A
templom
jelenlegi
ikonosztázát
Pikó
László
debreceni festőművész készítette, fafaragásait pedig Davida Pál nyíregyházi népművész.
A
templom
padjait
az
1960-as
évek
végén
cserélték
újakra.
A
megmentett
régi
padokat
a
szentendrei
skanzenben
a
Mándokról
odavitt
fatemplomban
helyezték
el.
A
festett
ablakok
az
1970-es években készültek, a templom teljes külső felújítása 1985-ben történt.
A
karzat
Gellér
Ferenc
debreceni
műemlékvédelmi
mérnök
és
Nagyné
Török
Ildikó
statikus
tervei
alapján
készült.
A
kivitelező
Nagy
Lajos
faipari
technikus
volt.
A
faragott
díszeket
Davida Pál készítette.
A teljes belső felújítás 1993-ban készült el.
A
falak
szigetelési
munkája
műemlékvédelmi
előírások
alapján
vegyszeres
gyógyító
vakolattal
lett
elvégezve.
A
belső
művészi
festést
Pásztor
Miklós
festőművész,
a
díszítő
munkákat
pedig Dócs György díszítőfestő végezte. A szentély falfestését, a pillérek és az ikonosztázion aranyozását Pascariu Mihály ikonfestő művész készítette.
Az
egyházközség
hívei
mind
a
múltban,
mind
pedig
a
jelenben,
egyházhűségben
kitartó,
buzgó
vallási
életet
élnek.
Ennek
igazolása
az
egyházközségből
származó
papok
nagy
száma.
A
20-ik
században
11
papot
adott
ez
a
közösség
az
Úr
szolgálatára.
Az
évszázad
elejétől:
Szelényi
Gábor,
Orosz
György
és
Kádár
György.
A
hatvanas
évektől:
Terdik
Mihály,
Szilágyi
János,
Tálas
Mihály,
dr.
Legeza
József,
Belme
László,
Szilágyi
Gábor,
Terdik
Mihály,
Bodogán
László,
Véghseö
Tamás,
Terdik
János.
A
nyíradonyi
templomban
kapták
meg
a
papi
rendet:
Terdik
Mihály,
Bodogán
László
(1993),
Véghseö
Tamás
(2000)
dr.
Keresztes
Szilárd
püspök
úr
által.
Dr.
Véghseö
Tamás
kutatásai
szerint:
Terdik
Bazil
(sz.
1860),
Lázár
Gábor
(sz. 1873).
A
templom
barokk
stílusú
belső
elrendezései
és
képei
egységes
stíluselemeket
mutatnak,
annak
ellenére,
hogy
például
a
templomképek
keletkezési
ideje
időben,
eltérnek
egymástól.
A
templom képeit Pásztor Miklós festőművész festette. A szentély és a pillérek festését, az ikonosztázion és képkeretek aranyozását Pascariu Mihály ikonfestő művész készítette.
A templom 1700 körül épülhetett. Egyes feltevések szerint még korábban, a 17. század első felében. Az 1800-as évek elején átépítették.
Címünnepe: Szent Mihály főangyal (november 8).
Méretei: 27x10,5 m a hajó.
A torony 6,6x6x15 m.
A parochia alapítása: 1736 (a betelepítések után).
Anyakönyvek 1815-től.
A toronyban három harang lakik: Illés (450 kg); Szeretet (250 kg); Felleghajtó (150 kg)
Ahogy
a
bejárattól
haladunk
a
templomba,
ugyanúgy
egymás
után
sorakoznak
a
harangok
a
toronyban:
a
nagy-,
a
közepes-
és
a
kis
harang.
A
nagy
harangon
a
felirat
a
következő
(a
hittanterem
felé
eső
oldalán):
„Isten
dicsőségére
ajánlotta
Illés
György
és
neje
Bodogán
Julianna
–
Nyíradony
1928.
Öntötte
Szlezák
László
harangöntő
Budapesten.”
A
felirat
fölött
egy
Illés prófétát ábrázoló kép látható. A harang másik oldalán pedig Szent Ilona, a Szentháromságot ábrázoló kép és Szent György alakja látható.
A
közepes
méretű
harangon,
ugyancsak
a
hittanterem
felé
eső
oldalon
Szent
Mihály
alakja
látható,
s
alatta
a
következő
felirat:
„Jertek
imádjuk
Krisztust,
a
mi
Királyunkat
és
Istenünket!”
A másik oldalon pedig: „Isten dicsőítésére készíttették a nyíradonyi görögkatolikus templom részére az Úr 1947. évében Szt. Péter és Pál napján, Legeza Ödön paróchussága és
Dr.
Bacsóka
Béla
segédlelkészsége
idején
özv.
Helmeczi
Elekné,
Belme
Mihály,
J.
Czirják
Mihály,
Dr.
Deme
József,
Illés
Béla,
B.
Illés
László,
Lázár
László,
Lukács
György,
Lukács
János, Dr. Papp György, Polyák József, Pósán Mihály, Puskás Mihály nyíradonyi hívek. Öntötte Szlezák Ráfael Rákospalotán.”
A
legkisebb
harangon
a
felirat:
„Isten
dicsőítésére
és
a
béke
hirdetésére
készíttették
a
nyíradonyi
hívek
közadakozásból
a
gör.kat.
templom
részézre
az
Úr
1947.
évében
Szent
Péter
és
Pál
napján
Legeza
Ödön
paróchussága
és
Dr.
Bacsóka
Béla
segédlelkészsége
idején.
Öntötte
Szlezák
Ráfael
Rákospalotán.”
A
felirattal
szemközt
pedig
a
Magyarok
Nagyasszonya
kép
látható,
alatta pedig: „Békesség mindnyájatoknak!”
Nyíradony város lakossága (2001. évi népszámlálási adat): 7701 fő
Görögkatolikus: 3929
Református: 1259
Evangélikus: 6
Felekezet nélküli: 221
Rómaikatolikus: 1702
Szekta tag: 31
Nem válaszolt: 493
Nyíradony város lakossága (2011. évi népszámlálás adatai szerint): 7585 fő
Görögkatolikus: 3153
Római katolikus: 1370
Református: 1162
Ortodox: 4
Más felekezetű:114
Nem tartozik felekezethez: 396
Ateista: 9
Nem válaszolt: 1375